شورا بودجهای برای موتورسیکلتهای برقی پیشبینی نکرده است
شناسه خبر: 124427 سرویس: اجتماعی
سخنگوی شهرداری تهران در واکنش به صحبتهای عضو شورای شهر تهران مبنی بر عملکرد صفر شهرداری تهران در خصوص موتورسیکلتهای برقی گفت: متاسفانه امسال شورا در بودجه سالانه بودجه ای برای موتورسیکلتهای برقی ندیده است.
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، عبدالمطهر محمدخانی در دومین نشست خبری سال جاری خود که صبح امروز در یکی از سالنهای برج میلاد برگزار شد، در خصوص اخرین وضعیت موضوع حمل و نقل عمومی و ورود وسایل حمل و نقل جدید از جمله اتوبوس، واگن و تاکسی اظهار کرد: هفته گذشته نیز به این سوال پاسخ داده شد و بنده بنایی برای اینکه زمان دقیق را اعلام کنم ندارم اما همانطور که در جلسه قبل اعلام شد یکی دو ماه آینده شاهد ورود این تاکسی ها به تهران خواهیم بود.
وی تصریح کرد: ما یک مسیر جدید و متفاوت را برای واردات اتوبوسها و تاکسی ها در نظر گرفته ایم و این مسیر چند ویژگی دارد که اولا از مسیر مورد علاقه مافیای خودرو عبور نمی کند و کاهش قیمت قابل توجهی را دارد و این به نفع شهروندان است و در عین حال طبیعتا بخشی از این مسیر توسط شهرداری طی می شود بنابراین شاید سرعت واردات کمی کندتر شود اما در نهایت اتفاقی که می افتد برای مردم به صرفه خواهد بود.
سخنگوی شهرداری تهران افزود: بابت این اتوبوسها هزینه کمتری پرداخت می شود و قاعدتا تعداد بیشتری وارد می شود. اما انچه به صورت قطع می توان گفت در ماه های آتی شاهد بهره برداری و استفاده از اتوبوسها و تاکسی ها خواهیم بود و حتی مسیرهای روزهای بعدی مشخص شده است.
محمدخانی درباره ورود موتورسیکتهای برقی به پایتخت گفت: من از فرمایشات آقای تشکری تعجب کردم چرا که شورا امسال بودجه خرید موتورسیکلت برقی را حذف کرده و ما از بودجه سالانه شهرداری بودجه خاصی نداریم! آنچه که وجود دارد ارائه تسهیلات برای موتورسواران است تا بتوانیم قیمت خرید را کاهش دهیم.
وی گفت: با توجه به محدودیت منابع ارزی و توان داخلی شرکتهای مختلفی در ایران وجود دارد که هماکنون موتورسیکلتهای برقی با کیفیت وارد میکنند و شهرداری تصمیم گرفت در بسته حمل و نقل بحث خود را روی اتوبوسها و تاکسیهای برقی بگذارد و اولویت ما ورود اینهاست تا بتوانیم تعداد بیشتری از مردم خدمترسانی شود.
سخنگوی شهرداری تهران ادامه داد: در بحث تسهیلات نیز انشاالله تا پایان سال و سال آینده منابعی را برای خرید موتور کار از تولیدکنندگان داخلی در نظر خواهیم گرفت.
محمدخانی همچنین گفت: تفاهم نامه با شرکت پست یکی از مواردی است که سال گذشته انجام شد و موتورها تحویل داده شد و در آن بخش کار صورت پذیرفته است.
وی در ادامه نشست خبری گفت: یکی از خطوطی مهم اتوبوسرانی در تهران مسیر میدان جمهوری-میدان بهارستان است که هم تعداد زیادی از مسافران را جابجا می کند و هم در مسیر بازار تهران و بخشهای دولتی و حاکمیتی قرار دارد و از این جهت مخاطب زیادی دارد و شهرداری از گذشته به این خط توجه ویژه ای داشته است.
سخنگوی شهرداری تهران گفت: متاسفانه در سنوات اخیر با واگذاری صورت گرفته به یک بخش خصوصی داده شده و ما اعتراضات زیادی داشتیم از سمت مردم و مشکلاتی که این خط داشته اند. مجموعه اتوبوسرانی توجه ویژه ای به این خط دارد و یکی از خطوط سه گانه به عنوان خطوط سبز همین مسیر اشاره شده خواهد بود. و به زودی تلاش خواهیم کرد تا اتوبوسهای برقی بیایند تعدادی اتوبوسهای جدید در همین خط اضافه شود تا ضعف مفرطی که در این بخش وجود دارد مرتفع شود.
محمدخانی در ادامه در ارتباط با ورود تراموا به پایتخت گفت: دو دستگاه تراموا در مسیر تهران است و امیدواریم تا پایان سال به صورت آزمایشی در خطوط مورد نظر استفاده کنیم. و قبلا هم گفته شده است که اینها ترامواهای چرخ لاستیکی هستند.
وی با اشاره به اینکه شهر تهران معین استان مازندران است، گفت: به هرترتیب در شرایط خاص باید کمکهایی داشته باشیم و این انتقال پسماند از ساری در یک بازه زمانی کمتر از ده روز و به میزان ده درصد از تولید پسماند روزانه تهران انجام شد و در یک بازه زمانی کوتاه برای حل معضل زیست محیطی خود اعلام کرده است و برخی شهرها از جمله گلستان و دماوند و شهر تهران بنا به وظایف قانونی و اخلاقی شان کمک هایی داشتند تا مردم ساری دچار بحران زیست محیطی نشوند. به نحوی که آسیبی به زیرساختهای حوزه پسماند شهر تهران نرسد و اینکه اعلام جرم شود از اتفاق تلخ و عجیبی است و ما وظیفه قانونی و انسانی را انجام دادیم و در کنار ما چند شهر دیگر هم انجام دادند و باید شهرهایی که در شرایط بحرانی به شهر ساری کمک کردند باید تقدیر شوند و نه اینکه برای انها اعلام جرم شود.
سخنگوی شهرداری تهران در ادامه نشست خبری به موضوع نصب و استقرار زباله سوز چینی و اظهارات اخیر سازمان محیط زیست مبنی بر مخالفت با این دستگاه تاکید کرد: البته بنده نمی خواهم امروز درباره نظر سازمان محیط زیست اظهارنظر کنم و بنای شهرداری تهران و تاکید دائمی آقای زاکانی همکاری با همه دستگاه ها دولتی و مجموعه ها است و در مورد زباله سوز نیز اولا تجربه پرتکرار جهانی است که مورد توجه قرار گرفته است.
محمدخانی با اشاره به اینکه روزانه بین 7 هزار و500 تا 8 هزار تن زباله در پایتخت تولید می شود، گفت: قطعا استفاده از زباله سوز چینی یکی از راهکارهای مناسب برای دفع سریع این پسماندها است.
وی در ادامه در خصوص آمار صدور پروانه گفت: در جلسه قبل آمار صدور پروانه به صورت کامل و تفکیک شده به مناطق اعلام شد. اما در باره زمان کاهش پروانه نیز اتفاق خوبی در این باره صورت افتاده و در برخی از مناطق به حدود دو ماه رسیده است به عنوان مثال در منطقه 9 ما رکورد یک ماهه هم داریم وعموما افزایش ساخت و ساز در مقطع یک ساله خود نشان دهنده کاهش زمان صدور پروانه ساختمانی است و اگر ما زمان صدور پروانه را کاهش نمی دادیم شاهد افزایش و رونق ساخت و ساز نمی بودیم.
سخنگوی شهرداری تهران در ادامه با اشاره به اینکه شهرداری تهران در طول سنوات گذشته وظیفه خودش را در حوزه گسترش فرهنگ قرآنی فراتر از یک خانه قرآن انجام داده است، گفت: در مناطق قرآن دارالقران های مختلفی توسط شهرداری احداث شده در بخش آموزش حفظ و روخوانی قران در دارالقرآن ها انجام می شود و در کنار آن تاکیدات مقام معظم رهبری درمورد محوریت مساجد در محلات برای آموزش قرآن یک مسجد تراز و محوری در هر محله در قالب طرح آرمان مشخص شده است و به آموزش قرآن جوانان کودکان و خانواده ها می پردازند.
محمدخانی ادامه داد: بنابراین فراتر از یک خانه قرآن در همه مناطق و محلات شهر تهران ما در قالب دارالقرآن و مساجد محوری در قالب طرح آرمان داریم.
وی اضافه کرد: خانه روزنامه نگاران به زودی فعالیت خود را تا پایان این ماه شروع خواهد کرد و خبرنگاران و اهالی رسانه می توانند حضور داشته باشند و درباره بوستان گفتگو نیز همانطور که شهردار تهران گفته بود محلی برای استارتاپ ها و مراکز دانش بنیان و نمایشگاهی برای این حوزه خواهد شد و هم اکنون بخشهایی از شرکتهای دانش بنیان در حوزه فناوری های نوین در این محل فعالیت می کند و به زودی این مرکز تبدیل به یک مرکز در این حوزه خواهد شد.
سخنگوی شهرداری تهران درباره طرح من شهردارم باید بیان کنم که یک راهبرد کلان مدیریت شهری است و شهرداری در این رابطه خود را ملزم به اجرای این طرح می داند و همکاری خوبی در شورای شهر وجود داشته و دارد و در سال گذشته با رای و نظر خواست مردم پروژه ها تعیین و اجرا شده است. از دهم آذر ماه امسال طرح رای گیری در قالب طرح من شهردارم3 در محلات آغاز شده و شهروندان پروژه های مدنظر خود را مشخص می کنند و ظرف دو سه هفته آینده در قالب لایحه بودجه 1404 از سوی شهرداری به شورا تقدیم خواهد شد و در واقع در بودجه سالانه اعتبارات لازم برای پروژه های شهروندان پیش بینی می شود البته ناگفته نماند که امسال نیز در طرح من شهردارم 2 شهرداری به تکالیف خود عمل کرده است و مناطق بالغ بر 90 درصد از پروژه های پیش بینی در قالب من شهردارم2 را اجرا کرده است.
وی درباره سردر باغ ملی و اظهاراتی که عنوان می شود که این سردر در حال تخریب است، گفت: شهرداری در موضوع تامین بودجه برای مرمت سرد باغ ملی مشکل خاصی ندارد و شورا نیز از این موضوع حمایت کرده است.
سخنگوی شهرداری تهران ادامه داد: یک تفاهم بین دستگاهی باید انجام شود چرا که آنجا صرفا برای شهرداری نیست و بخشهای دیگری نیز حضورد ارند و این هماهنگی وهمراهی باید شکل بگیرد و انشاالله این همراستایی برای بهبود سردر باغ ملی انجام شود.
محمدخانی درباره درختان خیابان ولیعصر تصریح کرد: متاسفانه در سالهای اخیر خبرها و شایعات مختلفی درباره درختان خیابان ولیعصر داشته ایم که عمده آنها منشا حقیقی نداشته است و رسانه ها عکس و خبری استفاده کردند که همان رسانه درسال 97 همان خبر و عکس را استفاده کرده بود! و تصمیم گرفته بودند یک بار دیگر این مطلب را کار کنند!
وی اضافه کرد: برخی از این موارد این شکلی است و هفته گذشته نیز عکسهایی منتشر شد از خیابان ولیعصر که این عکسها برای سال 99 بود و تصاویر دیگری منتشر شد از خشک شدن چند درخت در خیابان ولیعصر که این موارد برای سنوات گذشته بوده است و جالب اینجاست که سازمان زیباسازی برنامه ای طراحی کرده است که درختانی که به هرد لیلی خشک شده را به صورت آثار هنری دربیاورد.
سخنگوی شهرداری تهران ادامه داد: در این دوره از مدیریت شهری در خیابان ولیعصر به این معنا قطع نشده است و ما یک فصل درباره درختانی آفت زده و یا درختانی که به دلایل مختلف خشک شده اند و درختانی که با بن های بالا در خیابان ولیعصر خشک می شوند تبدیل به یک مشکل ایمنی در خیابان می شود و هر لحظه ممکن است این درخت سقوط کند.
محمدخانی افزود: ما تجربه ایجاد مشکل در این خصوص را داشته ایم و حداقل اسیب زدن به خودروهای این خیابان بنابراین یک مسیری طی می شود و کارشناسان ما بررسی های دقیقی انجام می دهند که آیا این درخت قابل احیا است یا خیر و در نهایت درباره آن تصمیم گیری می شود و اگر شرایط نباشد تصمیم به قطع درخت آن هم برای حفظ و ایمنی شهروندان گرفته می شود و جایگزین آن نیز درخت جدید انجام می شود.
وی ادامه داد: ما چندین بار تجربه کاشت درختان چنار با بن های بالا را داشته ایم و متوجه و مقیدیم که خیابان ولیعصر و درختان آن خیابان بخشی از فرهنگ و خاطره جمعی مردم تهران است و جدا از مسائل محیط زیستی یک اهمیت ویژه ای دارد اما با همه این شرایط باید تدابیری برای درختان پوسیده و خشکیده صورت بگیرد.
سخنگوی شهرداری تهران در ادامه با اشاره به اینکه شهرداری هر تکلیف قانونی که مجلس شورای اسلامی تصویب کند انجام می دهد، گفت: در خصوص موضوع پارک بانوان در سنوات گذشته اقدامات خوبی صورت گرفته و بوستان های ویژه برای بانوان و بوستان های مادر و کودک راه اندازی شده است. اما به این معنا نیست که این پارک فقط برای مادر و کودک باشد بلکه بخشی از پارک برای مادر و کودک آماده سازی می شود.