اجرای قرارداد چین برای واردات خودروهای برقی متوقف نشده است
شناسه خبر: 125663 سرویس: اجتماعی
سخنگوی شهرداری تهران در نشست خبری امروز خود تأکید کرد: قرارداد شهرداری تهران با چین برای واردات تاکسیها و اتوبوسهای برقی هیچگاه متوقف نشده است و به رغم برخی انتقادات، روند اجرایی این قرارداد همچنان ادامه دارد.
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، عبدالمطهر محمدخانی؛ سخنگوی شهرداری تهران، در نشست خبری امروز که به صورت مجازی برگزار شد، به پرسشهایی درباره عملکرد شهرداری تهران پاسخ داد.
محمدخانی در پاسخ به پرسش خبرنگار تسنیم مبنی بر اینکه "بر اساس قرارداد شهرداری تهران با چین، قرار بوده است 2500 اتوبوس برقی، 27500 تاکسی سواری و شاسیبلند، و 10 هزار ون، طی 6 ماه پس از پرداخت 20 درصد مبلغ پیشپرداخت قرارداد به چین وارد تهران شود. با این حال، با توجه به واریز پیشپرداخت و گذشت بیش از سه ماه، تا کنون تنها 89 اتوبوس برقی، 150 تاکسی سواری، 858 تاکسی شاسیبلند به گمرک رسیده و تنها 60 دستگاه از این تاکسیها و اتوبوسها به تهران منتقل شده است؛ با توجه به این آمار، دیگر نمیتوان گفت که روند اجرای قرارداد شهرداری تهران با چین کند است، بلکه باید گفت این روند عملاً متوقف شده است. دلیل توقف این روند و عدم اجرای قرارداد چین چیست؟" اظهار کرد: لازم است این نکته را اصلاح کنم که قرارداد چین هیچگاه متوقف نشده است.
وی ادامه داد: پیشتر نیز اعلام کردم که با توجه به ظرفیت مناسب تولید داخلی در حوزه موتورهای برقی، تصمیم بر آن شد که اولویت نخست در این بخش به خرید از تولیدکنندگان داخلی اختصاص یابد. همچنین در تخصیص بودجه و اجرای عملیات، اولویت اول ما واردات اتوبوسها و تاکسیها بود.
سخنگوی شهرداری تهران تصریح کرد: ما با مافیای خودرو مواجه هستیم. البته برخی این سخن را بد برداشت کردند، اما منظور من مافیای واردات خودرو بود که مانع طیکردن مسیری با هزینه کمتر و کیفیت بالاتر برای ارائه خودرو به شهروندان شدند و با سنگاندازیهای متعدد از تمامی ظرفیتهای رسانهای و نهادی خود استفاده کردند.
وی افزود: اتوبوسهایی که وارد کردیم، در مقایسه با نمونههای دیگر، حداقل 80 تا 90 هزار یورو تفاوت قیمت داشتند. با یک محاسبه ساده میتوان دریافت که چه سود هنگفتی به جیب این مافیا میرفت.
محمدخانی خاطرنشان کرد: شهردار تهران تصمیم گرفت باوجود تمام این سنگاندازیها، زیر بار فشار مافیا نرود و مسیر سالمتری برای واردات خودرو انتخاب کند. نتیجه این تصمیم، کیفیت بالاتر خودروها و کاهش قیمت آنها بود. البته این رویکرد جدید با چالشها و دستاندازهای بیشتری مواجه شد.
وی تأکید کرد: اگر میخواستیم مسیر دیگری را طی کنیم، جدا از بدقولیهای مرسوم مافیای خودرو، بهجای 2500 اتوبوس، تنها 2000 اتوبوس وارد میکردیم. بااینحال، این مسیر باز شده است و روند واردات با ورود محمولههای اول، دوم و سوم تاکسیها و دو محموله اتوبوسی که وارد کشور شدهاند، شتاب خواهد گرفت. انتظار داریم تا پایان این دوره مدیریت شهری، حدود 1500 دستگاه تاکسی و 500 اتوبوس برقی وارد کنیم و تا سال آینده کل خریدها به انجام برسد.