گروگانگیری رشت؛ علامت سؤال بزرگ درباره غیبت ۳ ساله دانشآموز
شناسه خبر: 127111 سرویس: اجتماعی
یکی از نکات بسیار مبهم درباره ماجرای عجیب گروگانگیری ۲۹ماهه یک خانواده در خانه خودشان در رشت، مسئله عدم پیگیری مدرسه نسبت به وضعیت غیبت حدود ۳ ساله دانشآموز این خانواده است! این مسئله را از رئیس مرکز اطلاعرسانی وزارت آموزشوپرورش پیگیر شدهایم.
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، ماجرای عجیب گروگانگیری 29ماهه یک خانواده در خانه خودشان در رشت، روزهای اخیر، اذهان ایرانیان را درگیر خود کرده است.
این خانواده ادعا دارند که با استفاده از داروهای روانگردان و شکنجههای غیرانسانی، 29 ماه تحت اسارت افرادی ناشناس قرار گرفتهاند!
یکی از ابعاد این پرونده که هماکنون به عنوان یکی از نکات مهم و مبهم در این پرونده مورد سوال است، پیگیری وضعیت عدم مراجعه دانشآموز این خانواده به مدرسه و ترک تحصیل او است.
برخی معتقدند که اگر این مسئله با حساسیت لازم از سوی مدرسه پیگیری و به اداره آموزش و پرورش اطلاعرسانی میشد، شاید منجر به آن میشد که ماجرای ترک تحصیل این دانشآموز از سوی نهادهای مسئول همچون قوه قضائیه یا بهزیستی با حساسیت بیشتری پیگیری میشد.
بنابراین هماکنون یکی از نکات عجیب این پرونده، عدم پیگیری مدرسه نسبت به وضعیت غیبت حدود 3 ساله دانشآموز این خانواده است.
پدر این خانواده در این باره میگوید: «باید قانونی وضع شود تا اگر کودکی به مدرسه نرفت، مسئولان مدرسه یا آموزش و پرورش اقدام به خارجسازی نام دانشآموز از سامانه آموزشی نکنند و پیگیر علت نیامدن او به مدرسه شوند.
فرزند من تا روز 13 بهمن 1400 به مدرسه میرفت، اما یکدفعه ناپدید شد و سپس فرزند دیگرم. درحالی که اگر مدرسه به آموزش و پرورش اطلاعرسانی میکرد و سپس این ماجرا از طریق مراجع قضایی پیگیری میشد، ما درهمان ماه اول نجات پیدا میکردیم. کمک کنید این الزام ناپدید شدن ناگهانی بچهها و اطلاعرسانی آن از طریق مدارس به آموزش وپرورش و سپس مراجع قضایی اجبار شود.»
برای پیگیری این مسئله با حسین صادقی؛ رئیس مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش گفتوگویی را داشتیم؛ صادقی درباره ادعای عدم پیگیری وضعیت تحصیلی دانشآموز خانواده علم خواه در ماجرای گروگانگیری رشت، توضیحاتی ارائه داد.
مدرسه پیگیر عدم حضور دانشآموز در مدرسه بود
رئیس مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش به تسنیم گفت: این خانواده دانشآموزی به نام علیاکبر علمخواه داشتند که در سال تحصیلی 1400-1401 در پایه نهم مدرسه غیردولتی فرهنگ رشت ثبتنام کرده بود اما دو هفته بعد از آغاز سال تحصیلی، دانشآموز به مدرسه مراجعه نکرد. مدیر مدرسه پس از عدم حضور دانشآموز، با والدین او تماس گرفت که این تماسها بیپاسخ ماند.
صادقی بیان کرد: در ادامه، یکی از همکاران مدرسه برای پیگیری موضوع به منزل دانشآموز مراجعه کرد. در آنجا فردی که از اعضای خانواده دانشآموز نبود، در را باز کرد و مدعی شد که خانواده به خارج از کشور مهاجرت کردهاند و دیگر در این محل سکونت ندارند.
رئیس مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش افزود: پس از مدتی، مدیر مدرسه بار دیگر چندین بار با پدر دانشآموز تماس گرفت. در نهایت، پدر پاسخ تماسها را داد و با لحنی پرخاشگرانه اعلام کرد که فرزندش در ایران نیست و دیگر به مدرسه بازنخواهد گشت.
وی گفت: سرانجام، در تاریخ 24 خرداد 1403، پدر دانشآموز به مدرسه مراجعه و پرونده تحصیلی فرزندش را دریافت کرد. از آن پس، ارتباط خانواده با مدرسه بهطور کامل قطع شد و در سال تحصیلی جدید نیز برای ثبتنام مراجعه نکردند.
مدارس دولتی ملزم به ارائه اسامی ترکتحصیلکنندگان
رئیس مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این سؤال که آیا مدرسه موضوع ترک تحصیل دانشآموز را به اداره آموزش و پرورش اطلاع داده است، توضیح داد: اگر این مدرسه دولتی بود، چنین وظیفهای بر عهده مدیر مدرسه قرار داشت اما در مدارس غیردولتی چنین مواردی بهطور معمول گزارش نمیشود زیرا ممکن است تصور شود که دانشآموز به مدرسه دیگری منتقل شده است البته بهتر بود موضوع بهصورت موردی به مسئولان مربوطه گزارش میشد تا از سوی معاونت متوسطه آموزش و پرورش بهعنوان ترک تحصیل پیگیری شود.
به گزارش تسنیم، در شرایطی که به گفته مسئولان وزارت آموزش و پرورش، مدارس دولتی موظف به اعلام اسامی دانشآموزانی هستند که به مدرسه مراجعه نمیکنند و به نوعی ترک تحصیل کردهاند، اما این موضوع مشخص نیست که مدیران مدارس دولتی تا چه اندازه خود را ملزم به ارائه این گزارش میدانند و چگونه این موضوع از سوی بازرسی آموزش و پرورش قابل نظارت و ارزیابی است؟!