آزادسازی یا گرانسازی؟پرواز بلیت هواپیما تا ۳۰۰ درصد!+جدول شناسه خبر: 127494 سرویس: اقتصادی 1403/11/09 درحالی سال گذشته شرکتهای هواپیمایی مدعی کاهش قیمتها پس از آزادسازی بلیت هواپیما بودند که بررسی نرخهای کنونی پروازهای داخلی حکایت از افزایش قیمت بلیت هواپیما طی ۷ ماه اخیر تا حدود ۳۰۰ درصد دارد. به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، بازار حملونقل هوایی کشور چه به لحاظ خدماترسانی و چه به لحاظ قیمتها روزهای بدی را پشت سر میگذارد که ریشه در رای دیوان عدالت اداری برای آزادسازی نرخها دارد.شرکتهای هواپیمایی داخلی اواخر آذرماه سال 1402 با استناد به رای دیوان عدالت اداری اقدام به افزایش قیمت بلیت هواپیما در مسیرهای داخلی کردند. بر این اساس بود که با شکایت شرکتهای هواپیمایی، دیوان عدالت اداری رای داد ستاد تنظیم بازار مجاز به نرخگذاری در بخش حملونقل هوایی داخلی نیست.بذرپاش: آزادسازی قیمت بلیت هواپیما اتفاق بسیار تلخی بودانجمن شرکتهای هواپیمایی: بهدنبال آزادسازی قیمت بلیت هواپیما هستیمآزادسازی قیمت بلیت هواپیما واقعی نبود/ قیمت ها باید رقابتی شودمدیرکل دفتر بازرسی و حقوق شهروندی وزارت راه و شهرسازی 24 دیماه سال گذشته یعنی حدود دو ماه پس از گرانفروشی ایرلاینها از اعلام جرم علیه 9 شرکت هواپیمایی بخش خصوصی کشور به دلیل گرانفروشی خبر داده و به تسنیم گفته بود: شرکتهای هواپیمایی موظف به رعایت نرخ نامه مصوب سازمان هواپیمایی کشوری هستند، این نرخنامه خردادماه امسال به ایرلاینها ابلاغ شده و فروش بالاتر از این نرخها تخلف بوده و با آن برخورد خواهد شد.حسین مذنب با اشاره به گشت مشترک وزارت راه و شهرسازی و سازمان تعزیرات حکومتی از فرودگاه مهرآباد، افزود: پس از دریافت شکایتهای مردمی از این فرودگاه بازدید به عمل آمد و دفتر دو شرکت هواپیمایی متخلف بهصورت موقت پلمب شد. مرجع قیمتگذاری بلیت هواپیمایی شورای عالی هواپیمایی است.در ادامه نیز رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از توقف اجرا رای دیوان عدالت اداری خبر داد که بر اساس آن با دستور رئیس دیوان عدالت اداری رای این دیوان در خصوص آزادسازی قیمت بلیت هواپیما تا اطلاع ثانوی موقوفالاجرا شد.تلاش مستمر ایرلاینها برای گرانسازیدر ادامه اما شرکتهای هواپیمایی دست از کار نکشیدند تا اینکه اواخر خردادماه امسال (26 خرداد 1403) رئیس دیوان عدالت اداری در نامه ای به وزیر راه و شهرسازی، درخواست اعمال ماده 91 قانون نسبت به رأی مذکور در هیأت تخصصی را واجد ایراد قانونی تشخیص نداد.بر این اساس با شکایت برخی شرکتهای هواپیمایی، دیوان عدالت اداری رای داد که ستاد تنظیم بازار مجاز به نرخگذاری در بخش حملونقل هوایی داخلی نیست. در نامه حکمت علی مظفری رئیس دیوان عدالت اداری به وزیر راه و شهرسازی آمده است: «با عنایت به صدور دادنامه شماره 140231390002458978 مورخ 1402/09/21 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری و با لحاظ مفاد ماده 109 قانون دیوان عدالت اداری اصلاحی 1402 دائر بر اجرای آرای صادره از هیأت عمومی و اشاره به این امر که درخواست اعمال ماده 91 قانون نسبت به رأی مذکور در هیأت تخصصی مربوط طرح و اعضای محترم هیات تخصصی ، رأی صادره را واجد ایراد قانونی تشخیص ندادند ، لذا ضمن رفع اثر از نامه شماره 200/25470/200/9000 مورخ 1402/10/20 مقتضی است نسبت به اجرای رأی صادره از هیأت عمومی توسط مبادی ذیربط اقدامات لازم به عمل آید.طبق آخرین اقدام در طرح دعوا در دیوان عدالت اداری ، دیوان اقدام به ابطال مصوبه ستاد تنظیم بازار کرد که بر اساس آن مقرر شده بود "حمل و نقل بار و مسافر هوایی مشمول قیمت گذاری بوده و افزایش قیمت آن منوط به هماهنگی با ستاد مزبور است."»بذرپاش: آزادسازی اتفاق تلخی بوداوایل تیرماه امسال مهرداد بذرپاش وزیر سابق راه و شهرسازی با اشاره به اینکه رای دیوان عدالت اداری در آزادسازی قیمت بلیت هواپیما اتفاق بسیار تلخی بود، گفته بود: دیوان برای این رای به برنامه پنجم توسعه که 6 سال از آن گذشته، استناد کرده است.وی افزود: در جلسه ای که با دیوان عدالت اداری داشتیم عنوان شد که این قانون در مقطعی در دولت روحانی اجرا شده و قابل تعمیم است.وی تاکید کرد: وقتی در حملونقل هوایی عرصه و تقاضا تراز نیست، نمی توانیم آنرا به بازار بسپاریم. از قوه قضاییه و سران قوا خواسته ایم به این موضوع رسیدگی کنند، نمیتوانیم به مردم ظلم کنیم. متاسفانه طی روزهای اخیر نیز شاهد تلاطم جدی در این بخش هستیم. از این رو لازم است با مکانیزم قیمتگذاری، بازار را کنترل کنیم. به گزارش تسنیم، در عین حال شرکتهای هواپیمایی در مقابل انتقادات و نگرانیها به آزادسازی قیمت بلیت ادعا کردند آزادسازی به کاهش قیمتها منجر میشود نه افزایش.در همین رابطه بود که اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی اواخر تیرماه 1403 در نشست خبری با اشاره به زیان شرکت های هواپیمایی به واسطه نرخهای دستوری، اضافه کرد: این مسئله شرکتهای هواپیمایی را بر آن داشت تا برای اجرا آزادسازی به دیوان عدالت اداری شکایت کنند. در نهایت 21 آذرماه سال گذشته (1402) دیوان عدالت اداری دادنامهای را صادر و ستاد تنظیم بازار را از مداخله بازار منع کرد. متاسفانه پس از رای دیوان، وزارت راه و شهرسازی درخواست اعمال ماده 91 کرد که این موضوع در هیئت تخصصی دیوان مطرح شد. در نهایت این هیئت رای داد درخواست اعمال ماده 91 مبنای قانونی ندارد و رییس دیوان رای آزادسازی قیمت بلیت هواپیما را برای اجرا به وزارت راه ابلاغ کرد.وی با بیان اوایل تیرماه امسال با دریافت رای دیوان هماهنگی لازم برای آزادسازی نرخ ها با سازمان هواپیمایی کشوری انجام شد، اظهار کرد: بر اساس مصوبه اسفندماه سال گذشته شورای عالی هواپیمایی قیمت هر صندلی پروازی 40 دلار تعیین شد. البته ما پیشنهاد نرخ هر صندلی پروازی را بر اساس هزینه های ایرباس 320، بویینگ ام دی و بویینگ 737 بالغ بر 51 دلار داده بودیم که وزارت راه و شهرسازی در این زمینه همکاری نکرد. همانگونه که اشاره شد شرکتهای هواپیمایی پس از رای دیوان عدالت اداری، قیمت بلیت پروازهای داخلی را با معادل ریالی 40 دلار محاسبه و در سایتهای خود بارگذاری کرده اند.اسعدی سامانی با اشاره به تعیین سقف قیمت بلیت هواپیما از پایش روزانه بازار خبر داد و افزود: چنانچه مغایرت های احتمالی در شبکه توزیع دیده شود و اگر ایرلاینی تخلفی کرده باشد اقدامات انضباطی اعمال خواهد شد. این اقدامات شامل اخطار، تعلق و در مرحله سوم لغو مجوز شرکتهای هواپیمایی است. در این راستا طی 25 روز گذشته 3 آژانس و سایت مربوطه به دلیل عدم رعایت نرخ شرکتهای هواپیمایی، تعلیق شده اند و در صورت مشاهده تخلف اقدامات لازم بر اساس ضابطه انجام خواهد شد.وی تصریح کرد: تلاش داریم مطابق دستورالعمل موجود ایرلاین ها طبق نرخ اعلام شده، عمل کرده و بر آن نظارت خواهند کرد.وی بیان کرد: با آزادسازی قیمت بلیت هواپیما، نرخ ها کاهشی شده و شاهد هستیم در برخی مسیرها قیمتها نصف نرخهای مصوب ایرلاین هاست. به عنوان نمونه قیمت بلیت تهران-مشهد 2.7 میلیون تومان است که دیروز 1.2 میلیون تومان فروخته شد. یا بلیت مسیر پروازی 2.4 میلیونی بلیت تهران-شیراز با قیمت 800 هزار تومان فروخته شده است.وی با تاکید بر اینکه با آزادسازی قیمت بلیت هواپیما دست دلالان از بازار حملونقل هوایی کوتاه شد در خصوص اظهارات وزیر راه و شهرسازی درباره آزادسازی قیمت بلیت هواپیما، گفت: انتظار داریم وزارت راه و شهرسازی به اجرا قانون مقید باشد. دیوان عدالت اداری رای داده که ستاد تنظیم بازار و دولت حق دخالت در قیمتگذاری حمل ونقل هوایی مسافری را ندارد. نه قیمتها کاهشی شد نه دست دلالان قطعبه گزارش تسنیم، حدود 7 ماه از آزادسازی نرخ بلیت هواپیما در کشور میگذرد، اما نه تنها قیمت بلیت پروازهای داخلی کاهش نیافته که به نظر میرسد دلالان همچنان حضور اثرگذاری در این بخش دارند. برای پی بردن به عمق فاجعه در حملونقل مسافری هوایی قیمت بلیت هواپیما قبل و بعد از آزادسازی را در قالب جدول زیر با هم مقایسه کردهایم؛ قیمت مصوب بلیت هواپیما سال 1403قیمت بلیت پس از آزادسازیتغییرتهران-مشهد یک میلیون و 326 هزار تومان 3 میلیون و 550 هزار تومان 167 درصدتهران-بندرعباس یک میلیون و 712 هزار تومان 4 میلیون و 237 هزار تومان 147 درصدتهران-بوشهر یک میلیون و 382 هزار تومان 3 میلیون و 530 هزار تومان156 درصدتهران-اهواز یک میلیون و 218 هزار تومان 3 میلیون و 100 هزار تومان 154.5 درصدتهران-کیش یک میلیون و 769 هزار تومان 4 میلیون و 200 هزار تومان 137.4 درصدتهران-شیراز یک میلیون و 338 هزار تومان 3 میلیون تومان124 درصدتهران-لار یک میلیون و 411 هزار تومان 3 میلیون و 100 هزار تومان مهمترین عناوین این یک پیشنهاد بیشرمانه است! "جوانی جمعیت" دغدغه نمایشگاه بینالمللی قرآن تلویزیون چگونه میتواند به مخاطب نسل Z و آلفا نزدیکتر شود؟ از هر۵ خانواده، ۴ خانواده درگیر آسیبهای رسانهای هستند هنرمندانی که ۱۴۰۳ با صحنه روزگار خداحافظی کردند + فیلم پرونده "چای دبش" فریاد مکانیزم معیوب تجارت در کشور + فیلم بوی رمضان از سریالها به مشام نمیرسد/ برنامهها جورکش شدند کاهش ۳۳درصدی شرارت اراذل در تهران/ سن مجرمان پایینتر آمد صالحی: تشکیک نواندیشان در موضوع حجاب جدی نیست سفر به عتبات با قیمتهای فعلی تبدیل به آرزو شده است! رزمایش دریایی ایران، چین و روسیه از فردا آغاز میشود موقعیت مهدی، آبادان یازده ۶۰ و ضربه مغزی در آخر هفته مصدومیت ۱۳۸ نفر در حوادث چهارشنبه سوری/قطع عضو ۲۰ نفر روایتی خواندنی از بارسنگین تربیت برشانههای یک مادر چین ماهواره آزمایشی فناوری ارتباطی را پرتاب کرد نقش یگان ویژه در امنیت ملی/ از مقابله با اشرار تا امدادرسانی نگاهداری: مذاکره با آمریکا عواید اقتصادی به همراه ندارد برخورد جدی با پیمانکاران متخلف پلههای برقی تهران دیدار کارگزاران نظام با رهبر معظم انقلاب امروز برگزار میشود عارف: نظام اداری کشور بهرهور نیست/ موانع ترانزیتی رفع شود امام خامنهای: ایران قطعاً توقعات دولتهای قلدر را نمیپذیرد کشف بمب در ایستگاه مترو تجریش صحت ندارد "بازار شهابسنگ ایران" گرفتار کلاهبرداران و فرصتطلبان کشف آب در کره ماه؛ ماموریت جدید ناسا جدال بر سر تحصیل/فیلمی که مشکلات خانوادهها را فریاد زد چمران: حفر ۵۰ حلقه چاه برای تأمین آب شرب را صلاح نمیدانیم ورود ۱۱۴ دستگاه اتوبوس برقی به ناوگان اتوبوسرانی تهران سفری به سرزمین آفتاب و دریا؛ روایت مدارس رویایی هرمزگان فیلمی که حقیقتی تلخ در مدارس دولتی را فریاد کرد! + فیلم شب دشوار پرسپولیس مقابل میزبان سختگیر و دوئل شمالیها مهمترین عناوین سیاسی امام خامنه ای: دعوت به مذاکره از سوی آمریکا فریب است امام خامنه ای: دعوت به مذاکره از سوی آمریکا فریب است منطق آمریکاپرستان داخلی چیست؟ منطق آمریکاپرستان داخلی چیست؟ نگاهداری: مذاکره با آمریکا عواید اقتصادی به همراه ندارد نگاهداری: مذاکره با آمریکا عواید اقتصادی به همراه ندارد عراقچی خبر تسنیم درباره نامه ترامپ را تأیید کرد عراقچی خبر تسنیم درباره نامه ترامپ را تأیید کرد پزشکیان: قرار نیست مقابل کسی سر خم کنیم پزشکیان: قرار نیست مقابل کسی سر خم کنیم روایت مقدمفر از یک دیدار و تفاسیر «مهمل» از بیانات روشن روایت مقدمفر از یک دیدار و تفاسیر «مهمل» از بیانات روشن از پایاننامههای کلیشهای تا بازار کار بیرونق علوم انسانی از پایاننامههای کلیشهای تا بازار کار بیرونق علوم انسانی عارف: ایران در موضوع هستهای از کسی دستور نمیگیرد عارف: ایران در موضوع هستهای از کسی دستور نمیگیرد سردار سلامی: مقاومت تنها راه نجات از بردگی و اسارت است سردار سلامی: مقاومت تنها راه نجات از بردگی و اسارت است پزشکیان:شهدا هیچگاه به دنبال تحمیل عقاید خود به مردم نبودند پزشکیان:شهدا هیچگاه به دنبال تحمیل عقاید خود به مردم نبودند
امام خامنه ای: دعوت به مذاکره از سوی آمریکا فریب است امام خامنه ای: دعوت به مذاکره از سوی آمریکا فریب است
نگاهداری: مذاکره با آمریکا عواید اقتصادی به همراه ندارد نگاهداری: مذاکره با آمریکا عواید اقتصادی به همراه ندارد
روایت مقدمفر از یک دیدار و تفاسیر «مهمل» از بیانات روشن روایت مقدمفر از یک دیدار و تفاسیر «مهمل» از بیانات روشن
از پایاننامههای کلیشهای تا بازار کار بیرونق علوم انسانی از پایاننامههای کلیشهای تا بازار کار بیرونق علوم انسانی
عارف: ایران در موضوع هستهای از کسی دستور نمیگیرد عارف: ایران در موضوع هستهای از کسی دستور نمیگیرد
سردار سلامی: مقاومت تنها راه نجات از بردگی و اسارت است سردار سلامی: مقاومت تنها راه نجات از بردگی و اسارت است
پزشکیان:شهدا هیچگاه به دنبال تحمیل عقاید خود به مردم نبودند پزشکیان:شهدا هیچگاه به دنبال تحمیل عقاید خود به مردم نبودند